كمبوت الخوخ

المثل بيقول “اللي مايرضي بالخوخ يرضي بشرابه”, وبما إننا في موسم الصيف, والصيف فيه فاكهة الخوخ, دا غير إننا داخلين كمان علي شهر رمضان المبارك, عشان كده في “مطبخينا” هانعرف مع بعض طريقة عمل كمبوت الخوخ بكل سهولة عشان اللي مابيحبش الخوخ يشرب شرابه.


زمن التحضير : 10 دقيقة

زمن الطهي  : 15 دقيقة

يكفي لعدد   : 8 أفراد


المقادير

  • 2 كيلو خوخ.
  • 1/2 كيلو سكر.
  • 1 لتر ماء.

 طريقة التحضير والطهي

  1. في وعاء عميق علي النار ضعي الماء بحيث يكون بارتفاع منتصف الوعاء أو أقل وأضيفي عليه والسكر وقلبيهم جيدا.
  2. اغسلي الخوخ جيدا ثم اصنعي فيه شقوق بالسكين في أكثر من مكان وضعيه مع الماء والسكر واتركي الوعاء يغلي لمدة 5 دقائق.
  3. أخرجي الخوخ من الوعاء مع الاحتفاظ بالشربات ثم اتركي الخوخ حتي يبرد ليسهل تقشيره وتقطيعه.
  4. أزيلي القشر من علي الخوخ ثم قطعية شرائح مع إزالة نواة الخوخ ثم ضعية في برطمانات زجاج لحفظه في الثلاجة أو أكياس بلاستيك لحفظه في الفريزر وأضيفي عليه بعض من الشربات وأحكمي غلقهم جيدا.

 ملاحظات

  • اتركي الشربات يبرد قبل وضعه علي كمبوت الخوخ في البرطمانات أو الأكياس البلاستيك.
  • يمكنك تقديم الكمبوت في أطباق الخشاف أو عمله عصير في الخلاط.

 مصدر الوصفة

 مصدر الصورة

مشاركة - Share

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

إعلان
إلي أعلي